Formynderi at stoppe indsamling af kundeoplysninger


Dato: 25-01-2016 11:05:48
 

Forbrugerombudsmanden forbyder detailhandlens indsamling af oplysninger om kunders indkøb – også når forbrugerne har givet samtykke til indsamlingen. Indgrebet strider mod moderne forbrugeres ønske, mener Dansk Erhverv.

Detailhandlen og andre virksomheder må fremover ikke indsamle oplysninger om, hvor deres kunder handler, og hvad de køber, har Forbrugerombudsmanden afgjort. Hensigten med forbuddet er at forhindre, at forbrugeroplysninger bliver misbrugt til markedsføring, men indgrebet strider mod moderne forbrugeres ønsker og virksomhedernes virkelighed, ifølge Dansk Erhverv.

”Vi mener, det er ude af trit med virkeligheden at forbyde indsamling af oplysninger om forbrugernes køb, selvom forbrugerne selv har givet samtykke til det. Det er i strid med moderne forbrugeres ønsker. Vi ved, de efterspørger personaliseret service og tilbud målrettet lige netop dem. Forbrugerne ønsker relevant og målrettet kommunikation og vil ikke spilde deres tid,” siger markedschef Lone Rasmussen, Dansk Erhverv.

Regler bør revideres

Hun understreger, at virksomhederne kun skal have mulighed for at indsamle og anvende kundeoplysninger, såkaldte kundeprofiler, når kunderne har givet deres samtykke.

”Man skal selvfølgelig ikke have lov til at sælge profilerne til tredjemand uden et samtykke. Men Forbrugerombudsmandens nye tolkning betyder, at oplysningerne ikke må indsamles, selv om forbrugeren har givet samtykke. Vi mener, det er formynderi, som vi ikke forstår baggrunden for. Hvorfor skal forbrugerne beskyttes mod tilbud og markedsføring, de selv ønsker?” siger Lone Rasmussen og tilføjer:

”Jo mere butikkerne ved om kunden, desto bedre service kan de give. Det er jo oplysninger om kunden, der gør, at man kan fortælle, når en persons yndlingsvarer er på tilbud eller give forslag til tilbehør, der formentlig vil falde i kundens smag. Det sparer kundernes tid, så de ikke behøver at læse sig igennem en masse uvedkommende tilbud,” siger Lone Rasmussen.

Dansk Erhverv vurderer, det vil skade danske virksomheder, hvis de ikke har samme muligheder for at give personaliseret kundeservice som deres udenlandske konkurrenter. Organisationen vil derfor  arbejde for at ændre reglerne, så de kommer bedre i tråd med virkeligheden på markedet.

For yderligere oplysninger kontakt Lone Rasmussen på mobil 4124 3246 eller e-mail: lra@danskerhverv.dk

 

 

Del:

Følg denne virksomhed:


Flere cases og nyheder fra Dansk Erhverv:


Morgenmøde: Lær om fremtidens markedsføringskanal
Seminar: Bliv synlig med SEO - lær om strategi og optimering
Seminar: Videomarketing insigths og trends
EU forslag om geoblocking truer danske netbutikker
Nye energimærker fra EU giver forbrugerne klar besked
Morgenmøde: Fremtidens Retail
Seminar: Svindel med betalingskort
Arrangement: Dankort på mobilen - er du klar til at tage imod dine kunder?
Kursus: Det gode erhvervslejemål
2016 blev endnu et rekordår for e-handlen
Frit valg til kontanter gavner både forbrugere og butikker
Ufaglært til faglært - opdateret model til at blive faglært salgsassistent
Udskældt forslag til erhvervslejelov bliver ændret
KURSUS: Håndtering af persondata for medarbejdere
Black Friday bliver den største handelsdag nogensinde
Gratis seminar: Illegal handel med nydelsesmidler og kopiprodukter
Seminar: Succes på sociale medier
Fremtidens købmænd er fundet
Seminar: Reframe Retail - Hvordan iscenesættes fremtidens retail?
Få succes med din netbutik i udlandet
Detailhandelskonferencen 2016 - Mød fremtidens købmænd
Returnerede brugte varer kan ikke sælges igen
Nordiske handelsorganisationer: Stop urimelig støtte til e-handlen fra lande uden for EU
Fornuftigt EU-farvel til bisphenol A i kasseboner
Lad sodavandseffekten sprede sig
Arrangement: Dankort på mobilen - hvor langt er vi?
EU-Kommissionen vil indføre en salgspligt, dog ikke en leveringspligt. Dansk Erhverv er stærkt kritiske over for forslaget
Lækket EU-forslag er en bombe under dansk e-handel
Væksten er online! Konferencen, som stiller skarpt på e-handel
Få succes med din netbutik i udlandet
Arrangement: Giv din digitale salgsmotor et servicetjek
Få styr på den nye persondataforordning! (Aarhus)
Når shitstormen raser - hvordan skal din virksomhed reagere?
Illegal handel med slik skal stoppes nu
Få styr på den nye persondataforordning
Kursus for erfarne ledere 2016 - Styrk dit personlige lederskab og skab merværdi for din virksomhed
Arrangement: Det digitale Back-Office - Frigør ressourcer og fokuser på kerneforretningen
SKAT får nyt redskab i kampen mod udenlandske netbutikkers momssnyd
Forbrugerregler giver meningsløse tab til butikker
Blandet udspil om netkøb fra EU-Kommissionen
Undersøgelse: Black Friday indtager danske butikker
Vinderne af detailhandlens fagprøvepris er fundet
Party Prinsen kommer til en butik nær dig!
Flere danskere handler på nettet
Kom godt i gang med de kontaktløse Dankort betalinger
Nyt initiativ er tiltrængt hjælp til dansk nethandel
Tysk dåsepant gavner de danske butikker
Dansk Erhverv siger ja tak til afgiftslettelser og kontantløse butikker
Dansk Erhverv støtter nyt EU-krav om plastikposer
ÅRETS VIGTIGSTE KONFERENCE FOR DETAIL & HANDEL: Omnichannel!
Styrk din fysiske butik med en webshop – Dansk Erhverv-seminar i Århus
Ældre bruger flest penge på nettet

Om Dansk Erhverv

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhverv. Dansk Erhverv repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Handelsmarkedet i Dansk Erhverv samler størstedelen af danske virksomheder og brancheforeninger inden for detail- og engroshandel i et stærkt fællesskab. Målet for Dansk Erhverv er, at det skal være attraktivt at drive handelsvirksomhed i Danmark. Vi arbejder dagligt for at skabe de bedst mulige rammer for handelsvirksomhederne, så de har gode forudsætninger for innovation, udvikling og vækst på det nationale og internationale marked

Vision og Mission
Det er Dansk Erhvervs vision at være den mest betydningsfulde politiske repræsentant og foretrukne rådgiver for erhvervslivet. Det er Dansk Erhvervs mission at skabe konkurrencekraft for vores virksomheder i en globaliseret økonomi. Dansk Erhverv varetager virksomhedernes politiske interesser over for alle relevante myndigheder. 

Landets førende rådgivning
Dansk Erhvervs konsulenter og advokater er landets førende inden for en lang række af de udfordringer, som handelsvirksomhederne skal håndtere i hverdagen. Vi er rustet til at give den bedst mulige rådgivning, uanset om der er tale om arbejdsretslige spørgsmål, erhvervsjura, arbejdsmiljøregler eller HR- og ledelsesspørgsmål.

Medlemsfordele
Som medlem af Dansk Erhverv kan du – alt efter medlemskabstype – trække frit på Handelsmarkedets rådgivning.

>> Læs mere her om medlemsskabstyperne og Dansk Erhvervs rådgivningstilbud.


Kontakt
E-mail:
Telefon: 33746000
Web: www.danskerhverv.dk
Adresse: Børsen
Postnummer: 1217
By: København K.

Følg os på:


RetailDirect - En del af detailfolk.dk