Har du en firmaprofil på Facebook? Så er du medansvarlig for Facebooks håndtering af persondata


Dato: 18-06-2018 11:54:05
 

De færreste virksomheder har formentlig tænkt over, at der kunne opstå et persondataretligt problem ved at have en firmaprofil på Facebook og ved at have ”følgere”, som ”liker” virksomheden, idet de fleste er af den klare opfattelse, at det er Facebook, der er dataansvarlig i relation til disse følgere - og alle andre personer, der måtte besøge virksomhedens ”fanpage”.

Virksomheden modtager nemlig ikke personhenførbare data fra Facebook, men alene anonymiserede statistiske oplysninger genereret af cookier, placeret af Facebook.

Det er også korrekt, at Facebook er dataansvarlig, MEN i en ny afgørelse fra den 5. juni fastslog EU-Domstolen, at også virksomheden har et medansansvar og dermed et fælles ansvar med Facebook for en korrekt håndtering af persondatareglerne.

EU-Domstolen begrunder resultatet med følgende udtalelse:

”I denne sammenhæng fremgår det af de for Domstolen fremlagte oplysninger, at oprettelsen af en fanside på Facebook indebærer, at administratoren af fansiden (Virksomheden) foretager en indstilling, som er afhængig af bl.a. målgruppen samt målene for forvaltning af og reklame for sine aktiviteter, og som har indflydelse på behandlingen af personoplysningerne med henblik på udarbejdelsen af statistikker på grundlag af besøgene på fansiden. Denne administrator kan ved hjælp af de filtre, som Facebook stiller til rådighed, definere de kriterier, som statistikkerne skal udarbejdes på grundlag af, og angive de kategorier af personer, som Facebook skal indsamle personoplysninger om. Følgelig bidrager administratoren af en fanside på Facebook til behandlingen af personoplysninger om brugerne af dennes side.

Administratoren af en fanside kan især anmode om at modtage – og dermed, at der behandles – demografiske oplysninger om målgruppen, bl.a. tendenser for så vidt angår alder, køn, forholdsstatus og arbejde, oplysninger om målgruppens livsstil og interesseområder og oplysninger om brugerne af sidens køb og købsadfærd online, kategorier af varer eller tjenesteydelser, der interesserer målgruppen mest, og geografiske oplysninger, som gør det muligt for fansidens administrator at foretage specifikke salgsfremstød eller arrangere begivenheder eller mere generelt bedre at målrette sit informationsudbud.

Selv om det er korrekt, at de af Facebook udarbejdede statistikker om målgruppen alene videregives til fansidens administrator i anonymiseret form, er udarbejdelsen af disse statistikker ikke desto mindre baseret på den forudgående indsamling af brugernes personoplysninger ved hjælp af cookies, som Facebook har installeret i brugernes computer eller ethvert andet medium, når de besøger fansiden, og behandlingen af deres personoplysninger i statistisk øjemed. Når flere operatører har et fælles ansvar for den samme behandling, kræver direktiv 95/46 under alle omstændigheder ikke, at hver enkelt har adgang til de pågældende personoplysninger.”

Kort fortalt siger EU-Domstolen, at den kendsgerning at virksomheden (”administratoren”) har indflydelse på hvilke persondata, der skal indhentes for at virksomheden kan modtage de ønskede anonymiserede data, betyder, at man bliver medansvarlig.

Sagen vil få stor betydning - ikke kun for social media marketing - men for hele online markedsføringen i form af retargeting etc.

Et fælles dataansvar har den konsekvens, at virksomheden og Facebook (eller andre tilsvarende platforme og værktøjer) skal fortælle de registrerede hvilke opgaver og ansvarsområder, som de to parter hver især har i relation til datahåndteringen.

>> LÆS MERE HER

 

Del:

Følg denne virksomhed:


Flere cases og nyheder fra Dansk Erhverv:


Gratis arrangement: Detailhandlens fagprøvepris og Danish Retail Awards 2018
Kursus: Styrk synligheden på nettet
En sejr i kampen mod madspild - fødevarer må nu gå fra detail til engros
KURSUS: Salgspligt - hvad betyder det for din e-handelsvirksomhed?
Seminar om fødevaresvindel
Danske virksomheder kæmper en ulige kamp mod Amazons kunstige intelligens
Retail2020 - Detailhandlens Digitale Fremtid
Ny e-analyse: Danskerne e-handlede for 123 mia. kr. i 2017
Hårdere straffe for ulovlig prismarkedsføring - tjek reglerne her
Kursus: Salgspligt – hvad betyder det for din e-handelsvirksomhed?
Butikker skal kunne advare hinanden om kriminelle
Seminar om bæredygtige bæreposer i detail
Hjemmesider med kopivarer kan effektivt blokeres
GDPR: Håndtering af databehandleraftaler og krisekommunikation
Bliv klar til persondataforordningen på to timer
Danskerne er vilde med Valentinsdag
Unfair konkurrence skader dansk e-handel
Gør detailhandlen til vækstsektor for din by
Seminar: Få styr på emballage og produktionsudstyr
Databeskyttelsesdagen 2018 - stop snakken og kom i gang
Geoblocking - er du klar til den nye virkelighed for webshops?
Julehandlen bliver den største nogensinde
En trist dag for europæisk e-handel
Danskerne er vilde med Black Friday
Ny rapport: Grænsehandlen giver stadig danske butikker kamp til stregen
Danskerne har taget Halloween til sig
Sådan nedbringer du forbruget af bæreposer i detail
Farvel til den gakkede nøddeafgift
Kursus: Nye retningslinjer for prismarkedsføring
Skal din kollega vinde Danish Retail Award 2017?
Detailkonference: Skab de bedste rammer for vækst i detailhandlen
Morgenmøde: Lær om fremtidens markedsføringskanal
Seminar: Bliv synlig med SEO - lær om strategi og optimering
Seminar: Videomarketing insigths og trends
EU forslag om geoblocking truer danske netbutikker
Nye energimærker fra EU giver forbrugerne klar besked
Morgenmøde: Fremtidens Retail
Seminar: Svindel med betalingskort
Arrangement: Dankort på mobilen - er du klar til at tage imod dine kunder?
Kursus: Det gode erhvervslejemål
2016 blev endnu et rekordår for e-handlen
Frit valg til kontanter gavner både forbrugere og butikker
Ufaglært til faglært - opdateret model til at blive faglært salgsassistent
Udskældt forslag til erhvervslejelov bliver ændret
KURSUS: Håndtering af persondata for medarbejdere
Black Friday bliver den største handelsdag nogensinde
Gratis seminar: Illegal handel med nydelsesmidler og kopiprodukter
Seminar: Succes på sociale medier
Fremtidens købmænd er fundet
Seminar: Reframe Retail - Hvordan iscenesættes fremtidens retail?
Få succes med din netbutik i udlandet
Detailhandelskonferencen 2016 - Mød fremtidens købmænd
Returnerede brugte varer kan ikke sælges igen
Nordiske handelsorganisationer: Stop urimelig støtte til e-handlen fra lande uden for EU
Fornuftigt EU-farvel til bisphenol A i kasseboner
Lad sodavandseffekten sprede sig
Arrangement: Dankort på mobilen - hvor langt er vi?
EU-Kommissionen vil indføre en salgspligt, dog ikke en leveringspligt. Dansk Erhverv er stærkt kritiske over for forslaget
Lækket EU-forslag er en bombe under dansk e-handel
Væksten er online! Konferencen, som stiller skarpt på e-handel
Få succes med din netbutik i udlandet
Arrangement: Giv din digitale salgsmotor et servicetjek
Få styr på den nye persondataforordning! (Aarhus)
Når shitstormen raser - hvordan skal din virksomhed reagere?
Formynderi at stoppe indsamling af kundeoplysninger
Illegal handel med slik skal stoppes nu
Få styr på den nye persondataforordning
Kursus for erfarne ledere 2016 - Styrk dit personlige lederskab og skab merværdi for din virksomhed
Arrangement: Det digitale Back-Office - Frigør ressourcer og fokuser på kerneforretningen
SKAT får nyt redskab i kampen mod udenlandske netbutikkers momssnyd
Forbrugerregler giver meningsløse tab til butikker
Blandet udspil om netkøb fra EU-Kommissionen
Undersøgelse: Black Friday indtager danske butikker
Vinderne af detailhandlens fagprøvepris er fundet
Party Prinsen kommer til en butik nær dig!
Flere danskere handler på nettet
Kom godt i gang med de kontaktløse Dankort betalinger
Nyt initiativ er tiltrængt hjælp til dansk nethandel
Tysk dåsepant gavner de danske butikker
Dansk Erhverv siger ja tak til afgiftslettelser og kontantløse butikker
Dansk Erhverv støtter nyt EU-krav om plastikposer
ÅRETS VIGTIGSTE KONFERENCE FOR DETAIL & HANDEL: Omnichannel!
Styrk din fysiske butik med en webshop – Dansk Erhverv-seminar i Århus
Ældre bruger flest penge på nettet

Om Dansk Erhverv

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhverv. Dansk Erhverv repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.

Handelsmarkedet i Dansk Erhverv samler størstedelen af danske virksomheder og brancheforeninger inden for detail- og engroshandel i et stærkt fællesskab. Målet for Dansk Erhverv er, at det skal være attraktivt at drive handelsvirksomhed i Danmark. Vi arbejder dagligt for at skabe de bedst mulige rammer for handelsvirksomhederne, så de har gode forudsætninger for innovation, udvikling og vækst på det nationale og internationale marked

Vision og Mission
Det er Dansk Erhvervs vision at være den mest betydningsfulde politiske repræsentant og foretrukne rådgiver for erhvervslivet. Det er Dansk Erhvervs mission at skabe konkurrencekraft for vores virksomheder i en globaliseret økonomi. Dansk Erhverv varetager virksomhedernes politiske interesser over for alle relevante myndigheder. 

Landets førende rådgivning
Dansk Erhvervs konsulenter og advokater er landets førende inden for en lang række af de udfordringer, som handelsvirksomhederne skal håndtere i hverdagen. Vi er rustet til at give den bedst mulige rådgivning, uanset om der er tale om arbejdsretslige spørgsmål, erhvervsjura, arbejdsmiljøregler eller HR- og ledelsesspørgsmål.

Medlemsfordele
Som medlem af Dansk Erhverv kan du – alt efter medlemskabstype – trække frit på Handelsmarkedets rådgivning.

>> Læs mere her om medlemsskabstyperne og Dansk Erhvervs rådgivningstilbud.


Kontakt
E-mail:
Telefon: 33746000
Web: www.danskerhverv.dk
Adresse: Børsen
Postnummer: 1217
By: København K.

Følg os på:


RetailDirect - En del af detailfolk.dk