IDEmøbler og ILVA har succes med ny model for elevrekruttering


Dato: 17-03-2016 15:02:15
 

De to møbelkæder har fået over 800 ansøgninger til 30 stillinger som salgselev – succes for ny model med mulighed for ansøgning på video samt rekrutterings-workshops, hvor 100 potentielle kandidater blev udvalgt til at deltage.

I stedet for at afholde traditionelle jobsamtaler til 30 stillinger som salgselev i IDEmøbler og ILVA, har de to kæder i år valgt en anderledes fremgangsmåde.

Som supplement til den traditionelle ansøgning har ansøgerne fået mulighed for at supplere med en kort videoansøgning, hvor de kan filme sig selv med smartphone eller webcam og præsentere sig samt fortælle, hvorfor de brænder for at blive salgselev hos kæderne.

Derudover har IDEmøbler og ILVA i stedet for jobsamtaler afholdt fem rekrutteringsworkshops i udvalgte butikker rundt i landet, hvor 100 potentielle elever – 20 hvert sted – har været indbudt til en anderledes proces, hvor der blandt andet har været salgsrollespil, samarbejde og kommunikation på dagsordenen – ligesom nuværende og tidligere elever har fortalt om uddannelsen.

HR-supporter Astrid Hvorslev fra IDdesign, der er selskabet bag IDEmøbler og ILVA, fortæller, at de to nybrud i kæderne – mulighed for videoansøgning samt workshops – har medvirket til at skabe en god relation til ansøgerne og et bedre udvælgelsesgrundlag.

”Formålet med videoansøgning har været at give ansøgerne mulighed for at udtrykke sig på anden vis end ved en skriftlig ansøgning, og vores oplevelse er, at flere har taget muligheden til sig. For os har det været en stor hjælp til at lære ansøgerne bedre at kende og derved få skabt et bedre udvælgelsesgrundlag” siger Astrid Hvorslev, der samtidig understreger, at IDEmøbler og ILVA har indkaldt kandidater, der både har ansøgt uden og med videoansøgning.

De fem rekrutteringsdage rundt om i landet, hvor potentielle salgselever hører mere om uddannelsen og prøver sig selv af i forskellige salgsrelaterede situationer i samarbejde med andre, har også givet stor værdi.

”Vi har fået en rigtig god respons på vores workshops, hvor butikschefer og ansøgere har kunnet møde hinanden i vores butikker. For eksempel havde ILVA i Ishøj kun planer om at tage en enkelt elev i år – men butikschefen endte med at ansætte tre elever efter at have mødt så mange dygtige kandidater på rekrutteringsdagen,” fortæller Astrid Hvorslev.

Bag rekrutteringsplatformen, der giver mulighed for upload af videoansøgning, står kommunikations- og rekrutteringsvirksomheden CompanYoung. Her fortæller stifter og medejer Daniel Birkholm, at ansøgninger på video er noget, der vil blive mere og mere almindeligt i fremtiden.

”Levende billeder som supplement til den skriftlige ansøgning giver arbejdsgiveren en endnu bedre mulighed for at udvælge de kandidater, der passer til virksomheden – og invitere dem med i den videre ansøgningsproces. Det er både til gavn for ansøger og arbejdsgiver, at det så tidligt i processen som muligt kan vurderes, om der er potentiale for det rigtige match,” siger Daniel Birkholm.

Ud af over 800 ansøgere har cirka 150 hos IDEmøbler og ILVA i år benyttet sig af en videoansøgning.

Kontaktinformation

For yderligere information, kontakt:

HR-supporter IDEmøbler og ILVA, Astrid Hvorslev, 88183082 / ashv@iddesign.dk
Ejer og medstifter, CompanYoung, Daniel Birkholm, 22282322 / daniel@companyoung.com

**

Om IDdesign

IDdesign a/s er hovedselskab for kæderne ILVA, IDEmøbler og IDdesign, og er dermed Danmarks største og førende detailhandler inden for møbler og boligindretning med ca. 900 medarbejdere, 69 møbelhuse og en omsætning på 1,7 mia. kr.

Om IDEmøbler

IDEmøbler har 36 bolighuse i Danmark – og derudover er der et på Færøerne og et på Island. IDEmøblers koncept er kendetegnet ved et bredt sortiment - primært til stuen, spisestuen, soveværelset og haven - i godt design og god kvalitet. IDEmøblers landsdækkende netværk af butikker har et gennemsnitligt salgsareal på 3000 m2.

Om ILVA

ILVA har 7 bolighuse i Danmark og 1 bolighus i Sverige. Hertil kommer 1 tilknyttet bolighus i Island. ILVAs koncept er kendetegnet ved et bredt sortiment dækkende alle boligens rum - inde og ude - i godt design, god kvalitet afspejlende den nyeste trend. ILVAs butikker er større destinationsbutikker beliggende i udkanten af landets store byer med et gennemsnitligt salgsareal på 6000 m2.

 

 

Del:

Følg denne virksomhed:


Flere cases og nyheder fra ILVA & IDEmøbler:


Lisa fra Kolding er Danmarks bedste elev i IDEmøbler og ILVA
IDEmøbler og ILVA åbner outlet i Esbjerg
Dyrup i samarbejde med IDEmøbler og ILVA
IDdesign & ILVA søger nye talenter i designkonkurrence
IDEmøbler vil rulle Aalborg-koncept ud flere steder i Danmark
Forventer over 1000 ansøgninger til elevpladser
Dansk møbelkæde ekspanderer i Europa
Møbelkæder spår rekordsalg til Black Friday
ILVA og IDEmøbler vinder igen markedsandele
Sang og dans på IDEmøblers og ILVAs centrallager
Ny logistikchef for IDEmøbler og ILVA
IDEmøbler og ILVA satser på miljørigtige havemøbler
IDEmøbler og ILVA sætter fokus på ledelse i elevuddannelse
ILVA og IDEmøbler investerer i fremtiden
IDEmøbler og ILVA satser skandinavisk

Om ILVA & IDEmøbler

IDdesign er Danmarks største og førende detailhandler inden for møbler og boligindretning med ca. 1.000 medarbejdere, 60 møbelhuse og en omsætning på ca. 1,6 mia. kr.

IDdesign driver detailhandel under navnene ILVA, IDEmøbler og IDdesign – sidstnævnte har 20 franchisebutikker beliggende i Mellemøsten, Sydeuropa og Østeuropa.

IDdesign ejes af LARS LARSEN GROUP.


Kontakt
E-mail: kontakt@iddesign.dk
Telefon: 88179000
Web: www.iddesign.dk
Adresse: Damvej 9
Postnummer: 8471
By: Sabro

Følg os på:


RetailDirect - En del af detailfolk.dk