Case Derome: At sikre en succesfuld implementering og forandringsproces under hastig vækst


Dato: 10-09-2019 08:59:04
 

Baggrund:

Derome Byggvaror AB: Et svensk byggemarked

Ejer: Derome Gruppen, en familieejet trævirksomhed

Butikker: 40

Distributionslagre: Et centralt distributionslager og tre regionale distributionslagre som også fungerer som butikker

Ansatte: 1.100

Omsætning: 2 milliarder kr.

__________________________________________________________________________________________________

Indledende samarbejde:

Derome Byggvaror, som blev grundlagt i 1946, er et svenske byggemarked som er vokset usædvanligt hurtigt. I løbet af 2017 fordoblede de næsten antallet af butikker fra 20 til 39, og forøgede samtidig deres omsætning med 29 %.

I løbet af 2015 tog Derome beslutningen om at optimere deres forsyningskæde. Da de ikke tidligere havde et lagerstyringssystem var der fokus på at finde en fleksibel løsning, som kunne understøtte deres vækst, samtidig med at man ville have fuld kontrol over lagerniveauet.

Derome og RELEX indledte et samarbejde i januar 2016 for at forbedre indkøb og vareforsyningen til alle butikker og distributionslagre. Udgangspunktet var at opretholde en høj tilgængelighed og et godt præsentationslager, mens Derome på samme tid kunne effektivisere deres processer som tidligere var arbejdskrævende og baseret på gennemsnitligt salg og lagerbeholdning.

Derome mente, at de var for afhængige af individuel ekspertise og valgte derfor at centralisere deres processer, samle al data og viden på et og samme sted samt forbedre informationsflowet mellem alle butikker og distributionslagerne. Derome automatiserede den rutinemæssige vareforsyning og udpegede et centralt team som håndterede ordreforslag, mens butikscheferne stadig kunne påvirke processen med deres lokale præferencer.

Der er mange ting at overveje, når man vælger at implementere et nyt system og især et spørgsmål er vigtigt. Du kan læse hvilket og få flere tips i vores guide: Supply Chain Transformation: Before you start

Ekspertise på alle niveauer

Den første workshop blev afholdt i februar 2016. Derome styrede projektet fra start til slut, og det fælles projektteam fokuserede først på at optimere de områder som kunne give størst værdiskabelse. Kun de vigtigste funktioner blev implementeret, og teamet vidste at de kunne tilføje yderligere funktioner efter behov.

Oprindeligt arbejdede Derome sammen med RELEX’s senior eksperter for at udvikle projektkravene. Derome blev derfor en anelse overraskede, da RELEX sendte et nyt team for at styre selve projektet, da de ikke havde deltaget i diskussionerne under salgsfasen.

”Jeg må indrømme at jeg først blev bekymret for, om vi skulle gentage alle diskussionerne,” siger Torkel Martinsson, projektleder hos Derome. ”Vi indså dog hurtigt, at vi samarbejdede med eksperter på alle niveauer i organisationen. Selvfølgelig havde projektteamet brug for at blive bekendt med vores udfordringer og projektets detaljer, men det gjorde de hurtigt og de viste os straks, at de vidste præcis hvad vi var ude efter.”

”RELEX-teamets ekspertise og erfaring med implementering, projektstyring og planlægning var af den høje standard, som vi hos Derome forventer. Jeg har faktisk aldrig arbejdet med en bedre leverandør.”

I tilfælde af at der opstod problemer i løbet af projektet, blev de afklaret med det samme for at sikre, at der ikke ville komme nogle overraskelser på et senere tidspunkt.

Vigtigheden i at involvere hele organisationen

Derome ville involvere hele sin organisation, da de vidste at projektet ville påvirke mere end bare logistikafdelingen.

”Vi er yderst stolte over at være en familieejet virksomhed, så vi ville sikre os at vores forretningskultur ikke kom på kompromis, da vi implementerede et nyt system,” siger Martinsson. ”RELEX har en lignende kultur, så de forstod vores bekymringer og støttede os gennem hele udviklingsforløbet.”

For at sikre en smidig overgang udnævnte Derome et antal butikschefer til at agere som fortalere for RELEX. ”Det er ofte bedre når kollegaerne på de afdelinger som oplever størst forandring kan diskutere direkte med hinanden, i stedet for at man sender folk fra hovedkontoret,” fortsætter Martinsson.

Derome understregede vigtigheden i at gøre tingene korrekt fra starten, i stedet for at haste igennem projektet. I pilotfasen var der først inkluderet et begrænset antal butikker og kun nogle af deres leverandører. Yderligere leverandører blev derefter gradvist tilføjet, mens man optimerede produktlinjerne, indtil hele porteføljen var inkluderet. Dette blev gentaget i alle de resterende butikker indtil implementeringen var fuldendt.

Resultater

Derome opnåede sit primære mål – at få kontrol over forsyningskæden mens de ekspanderede fra 20 til 40 butikker (i april 2018). Virksomheden anvender nu RELEX i adskillige dele af deres planlægning, og der er planer om at åbne flere nye butikker. Den hurtige implementering af systemet i de nye butikker understøtter virksomhedens vækst yderligere.

Før RELEX omdistribuerede Derome lageret mellem butikkerne for at sikre en høj tilgængelighed. Til trods for at det ikke var et af hovedmålene, så øgede RELEX Deromes tilgængelighed med næsten 6 %, lageromsætning med næsten 15 % samt sparede dem for mere end 745.000 kr. om året på distributionslagerne ved at optimere distributionen til butikkerne.

Styringen af forsyningskæden er blevet centraliseret, vareforsyningsprocessen er stort set blevet automatiseret og der er nu et meget bedre overblik over lagerne. Alle ordreforslag oprettes i RELEX hvilket minimerer risikoen for at gå glip af nogle.

Butikspersonalet har endnu mere tid til kunder, kampagneplanlægning og optimering af butiksplads, mens vareforsyningsteamet kan fokusere på mere værdiskabende opgaver såsom indkøb og forhandlinger i stedet for manuelt arbejde.

”At arbejde med Derome har været et lærebogseksempel på hvordan en kunde og deres systemleverandør kan samarbejde for at opnå en vellykket implementering,” siger Lars Sandin, projektleder hos RELEX Solutions.

Opsummerede resultater

  • Tilgængeligheden er steget med 5,79 % (nu 94,4 %)
  • Den gennemsnitlige lagerværdi er faldet med 11,64 %
  • Lageromsætningen er steget med 14,59 %
  • Distributionslageret sparer dem for mere end 745.000 kroner om året ved ikke at skulle omfordele varer mellem deres butikker
  • ~50 % mindre tid bruges på indkøb
  • Indkøb bliver ikke glemt på grund af personalefravær
  • Meget bedre kontrol over forsinkede leverancer og produkter med bedst-før-datoer

Er du interesseret i at modtage supply chain planning ekspertise direkte i din mailbox? Så tilmeld dig vores månedlige nyhedsbrev, hvor du kan følge med i de seneste trends.

 

 

Del:

Følg denne virksomhed:


Flere cases og nyheder fra RELEX Solutions:


Tid til "Living Retail": Hvordan følger vi med når forandring er den eneste konstant?
Nordic Nest samarbejder med RELEX for bedre at håndtere vækst
Matas vælger RELEX til at effektivisere deres Supply Chain
Coop Danmark styrker sin planlægningsstrategi med RELEX
Amerikanske AutoZone samarbejder med RELEX Solutions om forecasting og optimering af vareforsyningen
RELEX Solutions opkøber Zenopt
Åhléns forstærker deres forsyningskæde med RELEX
Decision Science og pragmatisk artificial intelligence (AI) i detailbranchen

Om RELEX Solutions

RELEX Solutions leverer sammenhængende planlægningsløsninger til detailhandlere som giver enestående resultater for kunder i hele verden.

RELEX Solutions er dedikeret til at hjælpe virksomheder med at forbedre deres konkurrenceevne gennem lokaltilpassede sortimenter, profitabel indretning af butikslokaler, præcise forecast og automatisk genopfyldning samt optimeret arbejdsstyrke planlægning. Vores SaaS-løsninger leverer hurtig tilbagebetaling og kan bruges som en samlet detailplanlægningsløsning. Dette muliggør tværfunktionel optimering af kerneprocesserne: kategori, forsyningskæde og butiksdrift.

Vores ’unified planning solution’ tilpasser sig nemt til forandringer i drift og processer, uanset om du er en hurtigvoksende udfordrer eller et godt etableret internationalt selskab. RELEX gør det muligt for virksomheder at planlægge bedre, sælge mere og mindske spild, uanset hvor hurtigt markedet ændrer sig. Giv os din sværeste udfordring og vi vil hjælpe dig med at løse den.

Med vores detail ekspertise og innovative teknologi bygger vi stærke, varige og prisvindende partnerskaber med vores kunder. Succesen som vi opnår er altid i fællesskab med dem. Vi introducerer dig gerne for en RELEX-kunde efter dit valg, for en ærlig og uforpligtende vurdering af vores løsninger. Vi er et brand der er til at stole på og RELEX Solutions leverer løsninger til en stærkt voksende kundegruppe. Her i blandt flere førende virksomheder, som Coop Denmark, FTZ, WHSmith, Morrisons og Rossmann, og vi har kontorer i Nordamerika og Europa. 

Hold dig opdateret om de seneste trends i detail planlægning ved at subscribe til vores ’Monthly digest’ her

Læs mere RELEX Solutions her

 


Kontakt
E-mail: Soren.Christensen@relexsolutions.com
Telefon: Søren Gram Christensen (mobil: +45 23 66 18 82)
Web: www.relexsolutions.com
Adresse: Sankt Gertruds Stræde 5, 1. sal
Postnummer: 1120
By: København K.

Følg os på:


RetailDirect - En del af detailfolk.dk