Effektiv styring af efterspørgselsstigninger som følge af Coronavirus


Dato: 19-03-2020 08:08:04
 

Følgevirkningerne af coronavirus har allerede spredt sig langt ud over den offentlige sundhedssektor: aktiemarkederne er faldet;  rejsesektoren kæmper; og den individuelle forbereder sig enten på eller håndterer allerede forstyrrelser i det daglige liv. En af de mest umiddelbare udfordringer for detailforsyningskæder er, at der hamstres til hylderne er tomme verden over. Vi observerer især dette hos RELEXs dagligvarekunder på alle vores markeder, som har særligt store efterspørgselsstigninger i nogle kategorier, såsom hånddesinfektionsmidler. Men vi arbejder også tæt sammen med kunderne for at dele strategier, der minimerer den negative indvirkning – og vi deler vores anbefalinger med dig her.

Det er vigtigt at bemærke, at samme tilgang ikke vil virke for alle virksomheder, så overvej hvilke strategier, der giver mest mening for din specifikke forretningsmodel. For eksempel, så bør detailhandlere med e-handel eller omnichannel modeller forberede sig på store efterspørgselsstigninger på online-kanaler, eftersom mange forbrugere overvejer hjemmelevering, som nu er det mest sikre alternativ til overrendte butikker.

Under normale forhold anbefaler vi altid automatiserede forsyningskædeprocesser med manuel indgriben, når systemet udløser undtagelsesadvarsler. På nuværende tidspunkt er vi dog ude for det sjældne tilfælde, at vores anbefaling om bedst praksis er at henvende sig til sine efterspørgselseksperter for at guide systemet mod optimale forretningsbeslutninger før, under og efter efterspørgselsstigningen.

Vi laver denne anbefaling, fordi intet system, uanset hvor avanceret, præcist kan automatisere beregninger, når der ikke er nogen historisk præcedens til at modellere prognoser. Det vi kan automatisere, er udførelsen af dine planlæggeres ekspertise, uanset om vi ændrer prognosemodeller eller anvender forretningsregler for at opdatere sikkerhedslagergrænser.

At forudse efterspørgselsstigningen

Selv hvis du endnu ikke har set en salgsstigning, bør planlæggere prøve at lave forudsigelser, og korrigere prognoser for de produkter, de ved vil se højere salg. Nogle af vores kunder har valgt at fokusere deres stigninger på vigtige emner inden for hver kategori, hvilket sikrer tilgængelighed på kategoriniveau og samtidig minimerer risikoen for overskydende lager. De kategorier vi har set mest påvirket omfatter ikke-fordærvelige fødevarer, sundhedspleje og hygiejne produkter, samt rengøring og desinfektionsprodukter. Men vi har observeret en betydelig stigning på tværs af hele sortimentet hos mange detailhandlere.

Det er sandsynligt at efterspørgselsplanlæggere vil være usikre på, hvordan nogle kategorier i deres sortiment vil opføre sig. Hvis man ikke er sikker på, hvordan en given kategori vil sælge, kan det være mere fornuftigt at øge sikkerhedsniveauet i stedet for prognoserne for at tage højde for den pågældende efterspørgselsusikkerhed.

Nogle har spurgt, om historiske data fra tidligere pandemier som fugleinfluenza eller svineinfluenza kunne tjene som gode modeller for automatiserede beregninger. Vores opfattelse er, at det simpelthen er for risikabelt at antage, at en influenza vil påvirke forsyningskæden på samme måde som den sidste. Hver sundhedsbegivenhed af denne art udvikler sig forskelligt, og forbrugernes adfærd er yderligere påvirket af sociale medier og nyhedsdækning. Mens vi kan søge indsigt fra tidligere lignende begivenheder om, hvilke kategorier der højst sandsynligt vil blive påvirket, så er tilfælde som dette unikt og bør behandles som sådan.

Styring af efterspørgselsstigningen

Når butikkerne begynder at opleve efterspørgselsstigninger, bliver løbende overvågning kritisk. Detailhandlere forudsiger at det kan tage uger med reaktiv overvågning, før driften normaliseres, så planlæggere bør indstille sig på det "nye normal" i nogen tid.

Vi har observeret intens variation i efterspørgselsskiftet mellem vores markeder. I Nordamerika ser vi en klar salgsstigning, med efterspørgselsniveau på højde med feriesalg eller endnu højere. Vi forudser, at de nordamerikanske tal vil fortsætte med at stige i de kommende uger, men kunder på mere hårdt påvirkede markeder som Italien, Østrig og Tyskland oplever allerede enorme stigninger på kategoriniveau. Vi har set salget af konserves mere end fordoblet med endnu højere stigninger i nogle underkategorier. På grund af denne uforudsigelighed skal hver detailhandler nøjagtigt opspore, hvordan deres efterspørgsel rent faktisk ændrer sig i forhold til deres forudsigelser, og derefter hurtigt reagere og justere.

Planlæggere bør oprette undtagelsesvisninger i planlægningssystemet for at identificere områder hvor forudsigelser skal justeres, for at fremhæve forskelle mellem prognoser og kortsigtet salg. I efterspørgselsusikkerhedens varighed bør planlæggerne ofte kontrollere disse visninger og justere prognoser efter behov.

Lagermangel vil blive et presserende problem, da leverandører løber tør og ikke kan imødekomme den øgede efterspørgsel. Gør brug af dit systems minimumsallokeringer for at imødekomme de butikker der oplever det største behov i stedet for et først-til-mølle grundlag.

At vende tilbage til oprindelige planer

Til sidst, vil påvirkningen af coronavirus på både liv og forsyningskæden lette, hvormed detailhandlere skal vende hurtigt og præcist tilbage til baseline prognoser. Ved at markere at den påvirkede efterspørgselsperiode med coronavirus er en "begivenhed", er det muligt for prognosticeringssystemet automatisk at fjerne effekten på det tilknyttede salg. Dette sikrer mere præcise prognoser i de kommende uger, og forhindrer også fejlfortolkning af begivenhedens data som værende en sæsonbestemt stigning det efterfølgende år.

De detailhandlere der overvurderer stigningen i efterspørgslen, vil have store mængder overskydende lagerbeholdning i kølvandet. For mange vil det være nødvendigt at påvirke allokeringen for at opdele overskydende lagerbeholdning optimalt på tværs af butikker. I ekstreme tilfælde, kan det endda give mening at oprette markdown kampagner for at afhjælpe overkapacitet i distributionscentre og forhindre indtægtstab på grund af produktholdbarhed.

Teknologiens rolle

Der er simpelthen ingen måde hvorpå man præcist kan automatisere processer for ekstraordinære efterspørgselperioder. I usikre tider skal detailhandlerne altid træffe en forretningsbeslutning om, hvad der ville være det værste resultat: Risikoen for at have for lidt eller for meget på lageret. Vi har altid sagt, at AI aldrig kan erstatte forretningsekspertise, og denne sandhed står klart under forsyningskædekriser som denne. Detailhandlere skal have tillid til deres eksperter til at styre livscyklussen for denne begivenhed - men forhåbentlig har dine planlæggere også værktøjer til rådighed som kan hjælpe dem med at træffe de rigtige beslutninger så hurtigt og effektivt som muligt.

Analyseværktøjer med et rent brugerinterface vil hjælper brugerne med at analysere store mængder data, udføre kontrollerede forretningsbeslutninger og undersøge virkningen af disse beslutninger med henblik på løbende forfinelse i denne periode med usikkerhed. Planlæggere har brug for indsigt i salgstal på tværs af kategorier, herunder fleksible, konfigurerbare undtagelsesvisninger, der fremhæver alle kategorier der oplever store salgsstigninger.

Dette niveau af granularitet er kritisk, eftersom der ved blot at hæve prognoserne med 50% på tværs af lageret vil skabes ravage på lagerniveauer. Du er nødt til at forstå, hvordan specifikke produktgrupper påvirkes forskelligt for at identificere de stigninger der bedst tjener din virksomhed.

Desværre, er der ingen garanteret praksis eller proces, der vil fjerne risikoen under coronavirus udbruddet. I stedet skal planlæggerne afveje risikoen for tabt salg på mangelvarer mod risikoen for overskydende lager fra overprognosticering - og forberede sig på proaktivt at håndtere alle konsekvenser med støtte fra deres teknologiske løsninger.

Del:

Følg denne virksomhed:


Flere cases og nyheder fra RELEX Solutions:


Den komplette guide til Maschine Learning og efterspørgsel forecasting for detailhandlere
Matas udvider samarbejdet med RELEX Solutions - en integreret løsning er vejen frem
Industry Talk Webinar: Hvordan du håndterer stigningen i e-handel
nemlig.com imødekommer en stigende efterspørgsel med hjælp fra RELEX
Industry Talk Webinar: Hvad har detailindustrien lært fra den globale sundhedskrise?
Gør en forskel: Reducer madspild og CO2 udledning ved brug af forecasting
Strategier til at imødekomme efterspørgselsvariationen mellem de nødvendige og mindre nødvendige varer
RELEX Solutions udnævnt til leder i rapport om planlægningssoftware til detailhandlen
Skal vi mødes til nordens største Supply Chain konference?
RELEX's Detail trends forudsigelser for 2020
Gik du glip af årets første konference for detailplanlæggere?
Urbanisering i en tid med Living Retail
Forandringsagenter i en tid med Living Retail: Magtskiftet
Årets første RELEX Live konference bliver i København
Tid til "Living Retail": Hvordan følger vi med når forandring er den eneste konstant?
Nordic Nest samarbejder med RELEX for bedre at håndtere vækst
Matas vælger RELEX til at effektivisere deres Supply Chain
Case Derome: At sikre en succesfuld implementering og forandringsproces under hastig vækst
Coop Danmark styrker sin planlægningsstrategi med RELEX
Amerikanske AutoZone samarbejder med RELEX Solutions om forecasting og optimering af vareforsyningen
RELEX Solutions opkøber Zenopt
Åhléns forstærker deres forsyningskæde med RELEX
Decision Science og pragmatisk artificial intelligence (AI) i detailbranchen

Om RELEX Solutions

RELEX Solutions er den førende udbyder af innovativ software til detailoptimering. Vores software er bygget til en tid med ’Living Retail’, hvor forandring er den eneste konstant, og dermed kan vi hjælpe detailhandlere med at tilpasse sig enhver fremtid hurtigere.

Vores cloud-baserede ’Living Retail Platform’ leverer pragmatisk AI på tværs at alle detailfunktioner og på en skala som med tiden nedbryder siloer, manglende fleksibilitet og ineffektivitet. Vi tilbyder en hurtig vej til værdiskabelse som bygger på et fundament af radikalt forbedret efterspørgsel forecasting og optimering af forsyningskæden. Vores kunder udnytter denne forbedret synlighed i forsyningskæden til at vinde adskillige fordele – optimering af plads og tilgængelighed på hylderne, mandskabsplanlægning, prissætning og kampagnestrategier, alt sammen tilgængeligt via en samlet platform.

I dag er RELEX en virksomhed i stærk vækst med +250 kunder som elsker os – spørg enhver af dem for en ærlig og individuel vurdering af vores team og softwareløsninger. Førende brands i Europa og Nordamerika stoler på RELEX. Heriblandt virksomheder såsom Coop Danmark, FTZ, Matas, Circle K, Nomeco og Smartbox.

Er du interesseret i at modtage supply chain planning ekspertise direkte i din mailbox? Så tilmeld dig vores månedlige content nyhedsbrev, hvor du kan følge med i de seneste trends

Læs mere RELEX Solutions her

 


Kontakt
E-mail: Soren.Christensen@relexsolutions.com
Telefon: Søren Gram Christensen (mobil: +45 23 66 18 82)
Web: www.relexsolutions.com
Adresse: Sankt Gertruds Stræde 5, 1. sal
Postnummer: 1120
By: København K.

Følg os på:


RetailDirect - En del af detailfolk.dk