TØJEKSPERTEN SER OMNICHANNEL SOM STÆRKT VÆRKTØJ TIL AT SKABE MERE HANDEL


Dato: 01-03-2018 11:34:52
 

Mens pressen svælger i dystre forudsigelser om butiksdød og udryddelse af op mod halvdelen af de danske handelsbyer, videreudvikler Tøjeksperten på konceptet omnichannel. Her mikses onlinehandel og handel i den fysiske butik til fordel for forbrugerne.

Scenarierne om butiksdød, der for tiden florerer i landets medier, stammer fra en analyse udarbejdet af Institut for Centerplanlægning. Analysen tager udgangspunkt i, at mere og mere af danskernes handel flyttes fra de fysiske butikker til online-handel – og at en stor del af denne handel sker hos udenlandske virksomheder.

Hos den danske herretøjskæde Tøjeksperten, der har 122 tøjbutikker, har man imidlertid valgt at omfavne de nye teknologiske muligheder for handel online og at tilbyde kunderne en kombination, hvor de får det bedste fra de to verdener: Onlinehandlens brede udvalg og mulighed for at handle 24/7 med et enkelt klik – og den fysiske butiks fordele, hvor man kan se og mærke tøjet i virkeligheden, få faglig rådgivning og inspiration samt mulighed for at prøve tøjet.

Ifølge Tøjekspertens adm. direktør Simon Würtz skyldes kædens stabile udvikling blandt andet, at virksomheden har formået at udvikle omnichannel som et stærkt redskab.

- Mere handel vil utvivlsomt foregå online, og hos Tøjeksperten har vi valgt at indarbejde fordelene og mulighederne med den nye teknologi i vort koncept fremfor at se e-handlen som en trussel. Vi kobler online-mulighederne sammen med det, den fysiskebutik kan tilbyde. Vi tog på et tidligt tidspunkt en strategisk beslutning om, at vi ville være med i udviklingen på omnichannel, og det har vi gavn af i dag, siger Simon Würtz.

Konkret betyder Tøjekspertens omnichannel for eksempel, at en kunde via store touchskærme i butikken får adgang til alle de brands, Tøjeksperten fører, hvis det aktuelle udvalg i den butik, kunden besøger, ikke passer til ønsker og behov. Kunden kan også bestille tøjet hjemme fra sofaen kl. 22 om aftenen, hvis det er det, han har lyst til. Herefter kan han selv bestemme, om han vil have varen sendt hjem eller hente den i butikken, hvor han kan prøve tøjet og få ekspertråd om matchende tilbehør. Han kan også bytte varen i butikken, hvis den ikke passer – eller returnere varen med posten. Netop de mange valgmuligheder fastholder kunden i Tøjekspertens univers.

- Med den enkelte butiks adgang til Tøjekspertens centrallager forøges hyldemetrene radikalt, og dermed får butikkerne mulighed for at øge omsætningen, hvilket vores statistik også viser, rent faktisk er det, der sker. Det virtuelle showroom på skærmen er skabt i et lækkert design, som er nemt at navigere rundt i – modsat i de tidligere versioner, som dybest set blot indebar en lagerinformation, hvor ekspedienten kunne se en linjes tekst med style, størrelse og farve. Touchskærmene er blevet et ekstra salgsværktøj, siger marketing manager Brian Børsting.

Tøjeksperten fortsætter videreudviklingen af omni-channel.

- Vi arbejder mod at udviske grænserne mellem de fysiske butikker og onlinehandel mere og mere. De ordrer, der kommer via omnichannel, er større sammenholdt med ordrer, hvor kunden udelukkende bruger nettet eller butikken. Omnichannel giver højere omsætningshastighed, bedre mulighed for at skabe plussalg, og ikke mindst giver det kunden en bedre oplevelse, fordi vi her og nu kan dække behovet uanset, om tøjet er fysisk til stede i butikken eller ej. Vi skaber en win-win-win-situation, fordi omnichannel er en fordel for forbrugeren, det er en fordel for den enkelte butik, og det er en fordel for kæden, slutter Simon Würtz.

 

Del:

Følg denne virksomhed:


Flere cases og nyheder fra Tøjeksperten A/S:


PWT GROUP HAR KØBT BRANDSTAD KÆDEN I NORGE

Om Tøjeksperten A/S

Tøjeksperten er en af Danmarks største herretøjskæder med mere end 100 butikker over hele Danmark. Tøjeksperten sælger kvalitetstøj til modebevidste mænd i alle aldre, herunder deres egne stærke mærker: Lindbergh, Shine Original, Junk de Luxe, Bison, Morgan og Huzar, foruden talrige andre eksterne mærker.


Kontakt
E-mail:
Telefon:
Web: www.toejeksperten.dk
Adresse: Gøteborgvej 15-17
Postnummer: 9200
By: Aalborg SV

Følg os på:


RetailDirect - En del af detailfolk.dk