Kampen om loyale kunder vindes med unikt kort


Dato: 23-04-2019 09:10:30
 

Forbrugsforeningen skaber stor værdi for medlemmer og partnere med deres alternativ til et betalingskort, der har presset gebyrerne helt i bund og holder trit med digitalisering for at imødekomme forbrugernes forventninger og vaner.

Tekst: Jakob Lindmark Frier

Kampen om at tiltrække og især fastholde forbrugere har aldrig været hårdere. Nye globale aktører rykker ind på det danske marked, hvor mange forbrugere foretrækker at handle online. Det stiller nye krav til dansk detailhandel, hvis de skal fastholde de danske forbrugere.

Derfor har Forbrugsforeningen skabt et fordelsprogram, der belønner medlemmerne, hver gang de handler i danske butikker. De mange fordele skaber loyale forbrugere og over de seneste 10 år har

300.000 medlemmer til sammen fået fordele for mere end tre milliarder kroner.

Loyalitetsprogrammet består af et dedikeret betalingskort, som forbrugerne kan bruge i mere end 4500 butikker landet over på tværs af 150 forskellige brancher.

De kan skrabe bonuskroner sammen for hvert køb, de foretager hos alt fra bager til optiker og fysioterapeut til tandlæge. ”Loyalitetsprogrammet er en effektiv måde at øge købsfrekvensen på, fordi det motiverer kunderne til at købe oftere når de opsparer kontante fordele. Derudover er Forbrugsforeningens medlemmer mindre følsomme overfor prisstigninger og er langt lettere og billigere at håndtere for butikkerne. Dette bliver rentabelt for både butikker og kunder: De får mere værdi hver gang de handler, og butikkerne nyder godt af genbesøgende kunder,” siger Finn Borgquist, der er administrerende direktør i Forbrugsforeningen.

Gebyrerne i bund

Ifølge Forbrugsforeningen øger fordelsprogrammet besøgsfrekvensen på 12 til 25 procent hos de butikker, der er i ordningen ligesom kunderne kommer 18 til 34 procent mere i kurven. Forbrugsforeningen har en licens hos Finanstilsynet, der giver betalingskortet den samme status som Dankortet.

”Det er afgørende, at vi kan skabe loyale kunder, ellers er der ikke nogen butikker, der vil være med. Men fordi vi ikke selv er detaillist, kan vi have mange forskellige butikker med, så der er reelt ingen begrænsninger for fordelene, og det er attraktivt for forbrugerne,” siger Finn Borgquist.

Ifølge den seneste rapport fra Betalingsrådet koster det samfundet 2,4 kroner hver gang, Dankortet bruges - det laveste blandt alle betalingsmidler. Til sammenligning koster det samfundet 13,7 kroner, hver gang der foretages en betaling med internationale kreditkort. Ifølge Finn Borgquist har det en stor betydning for successen for Forbrugsforeningens betalingskort:

”Vi er ikke noget kommercielt selskab, så vi hæver ikke priserne eller trækker gebyrer. Vores forretningsmodel er at tilføre så meget værdi til vores partnere, at det kan betale sig for dem at give en bonus, hver gang forbrugerne handler.”

En ny generation af forbrugere

Forbrugsforeningen er etableret i 1886 men har siden 1999 haft sit eget betalingskort. Siden den første dag har Forbrugsforeningen fokuseret på at skabe fordele til forbrugerne. Fordele som den dag i dag også kan konkurrere med lignende udenlandske alternativer. ”Digitalisering er højt på vores dagsorden og vores medlemmer forlanger det også. I dag bliver konti opdateret i realtid og medlemmerne kan se både købsbeløb og deres bonus i sekundet, de foretager et køb hos en af vores partnere,” siger Finn Borgquist.

Det næste skridt for Forbrugsforeningen bliver at gøre deres kort klar til den nye generation af forbrugere, der har helt andre forudsætninger for at anvende betalingskort.

”Mange nye forbrugere aner ikke, hvad det vil sige at betale med magnetstribe og det er sjældent, de benytter deres pinkode. Det skal vi imødekomme for at blive ved med at være relevante for alle forbrugere og vi kigger på mulighederne for at indbygge chip og kontaktløs betaling i vores betalingskort fremover,” Finn Borgquist.

 

 

Del:

Følg denne virksomhed:


Flere cases og nyheder fra Forbrugsforeningen:


Ny undersøgelse: Dette loyalitetskoncept har Danmarks mest loyale kunder
Førende sportskæde: Vi skal altid være, hvor kunderne er
Ny stærk konkurrencefordel til Forbrugsforeningens samarbejdspartnere
Sådan øger butikker og webshops forårsomsætningen
Gør din forretning til et aktivt tilvalg - så tiltrækker og fastholder du flere loyale kunder som køber mere
Kender du de 5 gode grunde til at blive partner i Forbrugsforeningen?
Vigtigere end nogensinde at tiltrække og fastholde flere loyale kunder
Sådan tænkte Forbrugsforeningen kreativt og hjalp sine samarbejdspartnere i en svær tid
Forårsudgaven af effektivt annoncemedie er klar
Måltidskasserne boomer
Omsætningsrekord og medlemsfremgang i Danmarks største indkøbsforening
Partnere vender tilbage, når kunderne siver til konkurrenten
Sådan får du ekstra digitale kontaktpunkter og adgang til flere købestærke kunder
Medlemsblad understøtter medlemmernes loyalitet

Om Forbrugsforeningen

Forbrugsforeningen er et stærkt loyalitetskoncept, der samarbejder med flere end 4.000 fysiske butikker og heraf 500 webshops, som gennem samarbejdet får adgang til en attraktiv og pengestærk kundegruppe, der kommer oftere og køber mere, når de kan anvende Forbrugsforeningens betalingskort. 

Forbrugsforeningen er en kundeklub med veldokumenteret effekt. Som partner kan du få flere loyale kunder, som ikke bare har større basketsize og højere frekvens, men også er mindre prisfølsomme. Ifølge foreningens egne data handler medlemmerne op til 12-100% oftere og kommer op til 18-57% mere i indkøbskurven end gennemsnittet.

I CBS-undersøgelsen ’Loyalitet i turbulente tider’ (2023) kom Forbrugsforeningen (i lighed med en tilsvarende undersøgelse fra 2015 og 2016) på NPS-førstepladsen, senest med en Net Promotor Score på 43.

Desuden fremgik det af undersøgelsen, at 9 ud af 10 (92%) medlemmer af Forbrugsforeningen gav udtryk for, at ’monetær belønning (altså muligheden for at optjene bonus) er vigtigt for deres medlemskab’.

Forbrugsforeningen er Danmarks ældste og største medlemsejede kundeklub. Foreningen er en del af den danske andelsbevægelse og har siden har siden 1886 skaffet fordele til foreningens medlemmer samt omsætning til de tilknyttede danske butikker og webshops.

Vil du vide mere om dine muligheder for et samarbejde, er du velkommen til at kontakte Forbrugsforeningen på 33 18 86 20 eller til at læse mere på Jatak.fbf.nu


Kontakt
E-mail: fbf@fbf.dk
Telefon: 33 18 86 20
Web: www.forbrugsforeningen.dk
Adresse: Knabrostræde 12
Postnummer: 1210
By: København. K.

Følg os på:


RetailDirect - En del af detailfolk.dk