RELEX's Detail trends forudsigelser for 2020


Dato: 19-02-2020 15:52:59
 

 

 

Vores CEO Mikko har for nylig offentliggjort en række artikler om, hvad vi hos RELEX kalder for en tid med Living Retail. I hans første indlæg, forklarede han, at Living Retail er bedst karakteriseret ved at tænkte på "...forandring som værende den eneste konstant". Han forklarer: "Skelsættende øjeblikke er selvfølgelig vigtige, men de giver os aldrig hele billedet - fordi forandring sker selv i de udokumenterede øjeblikke. Forandring sker i intervaller. Det sker hver eneste dag, og det sker løbende".

Dermed kan det måske virke dumt at forsøge at forudsige de tendenser, der vil dominere detaillandskabet i 2020. Men det er alt, hvad vi tænker på hos RELEX, og vi kan slet ikke lade være med at prøve! Ligesom vi gjorde i 2019 - lad os tage et kig på, hvad vi mener, der kommer til at ske i det kommende år.

 

Øget fokus på bæredygtighed

Efterhånden som beviserne på klimaforandringerne vokser, så bliver det efterfulgt af et offentligt pres for bæredygtige praksis. Over hele verden vil vi se et øget fokus på virksomhedernes bæredygtighed. Fordelene ved bæredygtige initiativer i detailleddet er trefoldige:

  1. Selvsagt - de er gode for miljøet.
  2. De skaber goodwill hos forbrugere, der i stigende grad kræver gennemsigtighed og handling.
  3. De driver ofte operationelle effektivitetsforbedringer, der forbedrer bundlinjen.

Fødevareforhandlere, der er ansvarlige for 19,5 milliard kg. årligt madaffald  i USA alene, vil skyde deres bestræbelser i vejret for at reducere madspild gennem optimering af forsyningskæden. Det er vores erfaring, at detailhandlere der optimerer deres prognoser for ferske fødevarer kan reducere spild med op til 40%  - en svimlende mængde på 7,8 milliard kg. fødevarer i USA.

Online og omnichannel detailhandlere er derimod nødt til at adressere en stigende bevidsthed om, at levering til hjemmet i sin nuværende form ikke er så bæredygtig. Selvom det ikke er en komplet løsning, kan mere præcise efterspørgselsprognoser og genopfyldningsregler betyde forbedringer af leveringsoptimering og  CO2-emission – samtidig med at omkostningerne for detailhandlere reduceres.

 

Udbredelse af AI

Der har været en masse hype omkring AI (artificial intelligence, kunstig intelligens) i årevis, og det stopper ikke. En nylig udvikling der vil få momentum er dog, at detailhandlerne nu har en langt bedre forståelse af hvad AI egentlig betyder for deres formål.

Tidligere på året delte vi vores CFO's historie om en softwareleverandør til udgiftsstyring, der praler med deres systems AI-funktioner. Da vores CFO spurgte efter detaljer, forklarede repræsentanten, at: "Systemet husker hvilken formular brugeren brugte sidst, og er i stand til at trække denne formular frem igen, når brugeren logger ind næste gang". Lidt skuffende, for at sige det mildt. Faktisk har en undersøgelse fra The Financial Times fornyeligt konkluderet, at  40% af europæiske AI nystartede virksomheder faktisk ikke bruger noget, der med rimelighed kan defineres som kunstig intelligens.

Dagene hvor man kunne tilbyde AI som en utvivlsom kur er talte. De uddannede detailkunder vil lægge pres på løsningsudbydere for at tilbyde en egentlig business case for AI og ikke bare en smart reklame, interessante tankeeksperimenter og prangende, kontekstløse demoer på handelskonferencer. En business case om anvendelse af AI i detailhandlen vil i høj grad fokusere på dets potentiale til at forbedre driftseffektiviteten. Detailhandlere vil omfavne pragmatiske AI tilgange, der har råderum over alt fra statistisk modellering, optimering, simulering og klassificering samt regler og heuristik.

Efterhånden som flere virksomheder bruger AI-drevne løsninger til at optimere detailplanlægning, vil udtrykket "AI" miste sin mystik. Meget snart holder vi op med at tænke på det som futuristisk eller uden for vores rækkevidde. AI vil blive så udbredt, at vi vil se det som noget der altid har været der. Dette mentale skift sker måske ikke allerede i 2020, men vi bevæger os i den retning.

 

Fortsat turbulens i detaillandskabet

I 2019 var der flere detailkonsolideringer og konkurser- og dette år vil bringe nye chokbølger. Disruptors som Amazon og Alibaba vil fortsætte med at engagere sig i pris- og genopfyldningskrige, samt lægge pres på de mindre detailhandlere når det kommer til hurtig levering og en gnidningsfri omnichannel oplevelse.

Detailhandlere der ønsker at styre sikkert uden om konsolideringer og konkurser, vil uundgåeligt skulle håndtere vanskelige forsyningskædeudfordringer, der også vil kræve operationelle ændringer. Men de teknologiske løsninger til at understøtte denne ændring kræver ikke nødvendigvis en stor sæk penge eller langvarig implementering. En ny generation af ’best of breed point-løsninger integreres nemt med de ERP-systemer, der stadig dominerer detaillandskabet, så virksomheder kan implementere fokuserede projekter med hurtigt investeringsafkast. Flere detailhandlere implementerer og forbedrer i delstadier, i stedet for at forsøge at foretage en revision på fuld skala der gør dem sårbare over for udviklingstempoet.

Dette tempo vil fortsat forblive højt, men detailhandlere der prioriterer fleksibilitet og tilpasningsevne i deres teknologi- og planlægningsstrategier vil forblive modstandsdygtige og relevante. For eksempel har Walmart og Target tilpasset sig høje online salgsmængder ved at føre online salg ud fra deres eksisterende butikker. Detail har altid været en sandkasse for denne type innovation, så vi er spændte på at se, hvilke disruptive strategier der vil opstå i 2020.

 

Gladere butiksansatte, gladere kunder

Bemanding har altid været en af de største omkostninger for detailhandlere, men det konkurrenceprægede marked vil tvinge detailhandlere til at optimere deres mandskabsplanlægning. Ligesom bæredygtighedsinitiativer ofte driver driftseffektivitet, så vil optimering af arbejdsstyrken øge effektiviteten, medarbejdertilfredsheden og forbedre kundeoplevelsen i 2020.

Detailhandlere vil omfavne teknologier, der matcher personalets arbejdsmængde med de opgaver der kræves i near-real time. Dette kan opnås ved at indarbejde salgsprognoser og specifikke efterspørgselsprognoser i mandskabsplanlægning. Denne tilgang vil hjælpe detailhandlere med at forbedre genopfyldningen, hvilket igen forbedrer tilgængeligheden, reducerer personalets arbejdsmængde og giver medarbejderne tid til at hjælpe kunderne og forbedre oplevelsen i butikken.

Mange lande og de fleste amerikanske stater har lovgivning, der kræver at arbejdsgivere giver forudsigelighed og balance i medarbejdernes arbejdsskema, og derfor vil detailhandlere opsøge mandskabsoptimering for at balancere medarbejdernes arbejdsbyrde og forbedre livskvaliteten.

2020 bliver et spændende år for os, der brænder for detailinnovation. Fremtiden vil helt sikkert være fuld af udfordringer - men vi vil se partnerskaber mellem detailhandlere og teknologileverandører som vil sikre, at enhver virksomhed der er villig til at investere energi og ressourcer i fleksible planlægningsstrategier vil være i stand til at klare enhver storm i horisonten.

 

Del:

Følg denne virksomhed:


Flere cases og nyheder fra RELEX Solutions:


Matas udvider samarbejdet med RELEX Solutions - en integreret løsning er vejen frem
Industry Talk Webinar: Hvordan du håndterer stigningen i e-handel
nemlig.com imødekommer en stigende efterspørgsel med hjælp fra RELEX
Industry Talk Webinar: Hvad har detailindustrien lært fra den globale sundhedskrise?
Gør en forskel: Reducer madspild og CO2 udledning ved brug af forecasting
Strategier til at imødekomme efterspørgselsvariationen mellem de nødvendige og mindre nødvendige varer
RELEX Solutions udnævnt til leder i rapport om planlægningssoftware til detailhandlen
Effektiv styring af efterspørgselsstigninger som følge af Coronavirus
Skal vi mødes til nordens største Supply Chain konference?
Gik du glip af årets første konference for detailplanlæggere?
Urbanisering i en tid med Living Retail
Forandringsagenter i en tid med Living Retail: Magtskiftet
Årets første RELEX Live konference bliver i København
Tid til "Living Retail": Hvordan følger vi med når forandring er den eneste konstant?
Nordic Nest samarbejder med RELEX for bedre at håndtere vækst
Matas vælger RELEX til at effektivisere deres Supply Chain
Case Derome: At sikre en succesfuld implementering og forandringsproces under hastig vækst
Coop Danmark styrker sin planlægningsstrategi med RELEX
Amerikanske AutoZone samarbejder med RELEX Solutions om forecasting og optimering af vareforsyningen
RELEX Solutions opkøber Zenopt
Åhléns forstærker deres forsyningskæde med RELEX
Decision Science og pragmatisk artificial intelligence (AI) i detailbranchen

Om RELEX Solutions

RELEX Solutions er den førende udbyder af innovativ software til detailoptimering. Vores software er bygget til en tid med ’Living Retail’, hvor forandring er den eneste konstant, og dermed kan vi hjælpe detailhandlere med at tilpasse sig enhver fremtid hurtigere.

Vores cloud-baserede ’Living Retail Platform’ leverer pragmatisk AI på tværs at alle detailfunktioner og på en skala som med tiden nedbryder siloer, manglende fleksibilitet og ineffektivitet. Vi tilbyder en hurtig vej til værdiskabelse som bygger på et fundament af radikalt forbedret efterspørgsel forecasting og optimering af forsyningskæden. Vores kunder udnytter denne forbedret synlighed i forsyningskæden til at vinde adskillige fordele – optimering af plads og tilgængelighed på hylderne, mandskabsplanlægning, prissætning og kampagnestrategier, alt sammen tilgængeligt via en samlet platform.

I dag er RELEX en virksomhed i stærk vækst med +250 kunder som elsker os – spørg enhver af dem for en ærlig og individuel vurdering af vores team og softwareløsninger. Førende brands i Europa og Nordamerika stoler på RELEX. Heriblandt virksomheder såsom Coop Danmark, FTZ, Matas, Circle K, Nomeco og Smartbox.

Er du interesseret i at modtage supply chain planning ekspertise direkte i din mailbox? Så tilmeld dig vores månedlige content nyhedsbrev, hvor du kan følge med i de seneste trends

Læs mere RELEX Solutions her

 


Kontakt
E-mail: Soren.Christensen@relexsolutions.com
Telefon: Søren Gram Christensen (mobil: +45 23 66 18 82)
Web: www.relexsolutions.com
Adresse: Sankt Gertruds Stræde 5, 1. sal
Postnummer: 1120
By: København K.

Følg os på:


RetailDirect - En del af detailfolk.dk