Tid til "Living Retail": Hvordan følger vi med når forandring er den eneste konstant?


Dato: 13-11-2019 14:24:52
 

 

De kræfter der forstyrrer moderne detailhandel, har omformet forbrugernes adfærd og skabt en generation af kunder der forventer forandring. Detailhandlere fokuserer ofte på de store øjeblikke i teknologisk innovation, og når store spillere som Amazon eller Alibaba synes at kontrollere både kundeadfærd og industrielle spillere, så tvinger de ofte traditionelle detailhandlere til at revurdere deres forretningsmodeller.

De skelsættende øjeblikke er naturligvis vigtige, men de giver os ikke hele billedet – for forandring sker selv i de unævnte øjeblikke. Det sker i intervaller. Det sker hver dag, på en løbende basis. Vi lever i en tid med ’Living Retail’, hvor forandring er det eneste, der er konstant.

Udviskede linjer

Detail eksperter laver ofte proklamationer om de kommende forandringer i konstruktionen af e-handel. Det er ikke fordi, at den traditionelle detailhandel er døende, men det er bare det at linjerne mellem online og offline er sløret og skiftende hver eneste dag.

Det akkumulerede adfærdsmæssige skift er signifikant: Shopping var engang tænkt på som værende en social aktivitet, der bragte venner sammen men er nu i stigende grad udført på computer og mobile enheder, mens indkøbscentrene er tomme. Den offentlig opmærksomhed fokuserer ofte på det stigende antal butikslukninger og konkurser, så det er ikke overraskende, at fremtiden for de fysiske butikker føles så usikker.

Men tingene er ikke helt, hvad man tror. Siden januar 2017 har US detailhandlere faktisk tilføjet - og ikke tabt - omtrent 8.575 butikker, man kan også se salget stige med over $550.000.000.000. I mellemtiden er online giganter som Amazon ved at investerer i fysiske butikker, mens etablerede operatører som Walmart og Target i stigende grad er ved at opbygge deres online tilstedeværelse gennem deres eksisterende butiksnetværk. Stigningen i e-handel betyder ikke, at den traditionelle detailhandel er døende - det er bare en forandringsagent, som detailhandlere skal tilpasse sig, mens de genovervejer deres aldrende forretningsmodeller.

Modstridende forventninger

E-handel har stadig en stigende betydning men er i dag ikke den eneste tendens som dirigerer forandringerne i detailhandlen. For eksempel, er store brands nu mere tilbøjelige til at sælge direkte til forbrugerne, og dermed underminere rollen af de traditionelle stormagasiner. Detailhandlere investerer i private brands og produkter, der ofte tilbyder god kvalitet til større værdi end de store basisvare producenter. Forbrugerne kræver to-dages, en-dag, eller endda samme dag levering, samtidig med at de kræver at virksomheder skal tage hensyn til miljøpåvirkning og bæredygtighed.

Kort sagt, detailhandlere bliver skubbet bagfra af industriens disruptorer, mens de trækkes i forskellige, ofte direkte modstridende retninger af kundernes forventninger. I en tid med ’Living Retail’, hvor jorden altid bevæger sig under os, sætter det mange detailhandlere i en ugunstig situation. Hvordan kan man gøre det til en mulighed?

Detail optimeret til en hver fremtid

Mens detailhandlen utvivlsomt gennemgår massiv og konstant transformation, er det umuligt at forudsige, med nogen reel sikkerhed hvor det er på vej hen. Kræfterne der er på spil er simpelthen for magtfulde, for uforudsigelige, og ofte modstridende. ’Living Retail’ er en tilstand af konstant forandring, og detailhandlere skal planlægge for en hver mulig fremtid og ikke bare den statiske vision for fremtiden, som de kan forudsige i dag.

Vi tror på, at de detailhandlere, der anvender datadrevne, algoritmiske processer til at udvikle mere uafhængige og effektive operationer, er dem der vil forblive konkurrencedygtige i de kommende år. Detailhandlere skal være i stand til at udnytte kunstig intelligens og beregningsmæssig effektivitet til at automatisere enorme mængder af gentagne opgaver, herunder efterspørgsel forecasts, vareforsyning og planogram optimering – men de har også brug for fleksibel og responsiv teknologi, der let kan tilpasse sig ændrede forretningsbetingelser og forbedre deres modstandsdygtighed på markedet. Selvlærende, selvoptimerende detail optimeringsteknologi som vores Living Retail platform adresserer begge behov, samtidig med at virksomhedens personale frigøres til målrettet at fokusere på de opgaver der giver højeste værdi.

Vores "configure, don’t code" tilgang giver forhandlerne en hidtil uset kontrol over deres proces konfigurationer, hvilket hjælper medarbejderne med at prioritere andre værdiskabende mål. RELEX-brugere kan løbende finpudse deres planlægning og optimering, så deres virksomhed kan tilpasse sig ændringer i deres egne aktiviteter, efterspørgsel, trends eller konkurrence. Med detail processer som hurtigt tilpasser sig, kan detailhandlere hurtigt og nemt implementere ændringer, der giver dem den elasticitet og fleksibilitet, der er nødvendig for at opnå en konkurrencemæssig fordel.

Dette indlæg har været den første i vores fire-del serie om udfordringerne indenfor ’Living Retail’. Hold dig opdateret - når de næste tre blogs, hvor vi vil udforske store forandringsagenter i en tid med ’Living Retail’: Et magtskifte mod forbrugeren, effekterne af stigende urbanisering, og den stadigt voksende betydning af bæredygtighed.

Er du interesseret i at modtage supply chain planning ekspertise direkte i din mailbox? Så tilmeld dig vores månedlige nyhedsbrev, hvor du kan følge med i de seneste trends.

 

Del:

Følg denne virksomhed:


Flere cases og nyheder fra RELEX Solutions:


Matas udvider samarbejdet med RELEX Solutions - en integreret løsning er vejen frem
Industry Talk Webinar: Hvordan du håndterer stigningen i e-handel
nemlig.com imødekommer en stigende efterspørgsel med hjælp fra RELEX
Industry Talk Webinar: Hvad har detailindustrien lært fra den globale sundhedskrise?
Gør en forskel: Reducer madspild og CO2 udledning ved brug af forecasting
Strategier til at imødekomme efterspørgselsvariationen mellem de nødvendige og mindre nødvendige varer
RELEX Solutions udnævnt til leder i rapport om planlægningssoftware til detailhandlen
Effektiv styring af efterspørgselsstigninger som følge af Coronavirus
Skal vi mødes til nordens største Supply Chain konference?
RELEX's Detail trends forudsigelser for 2020
Gik du glip af årets første konference for detailplanlæggere?
Urbanisering i en tid med Living Retail
Forandringsagenter i en tid med Living Retail: Magtskiftet
Årets første RELEX Live konference bliver i København
Nordic Nest samarbejder med RELEX for bedre at håndtere vækst
Matas vælger RELEX til at effektivisere deres Supply Chain
Case Derome: At sikre en succesfuld implementering og forandringsproces under hastig vækst
Coop Danmark styrker sin planlægningsstrategi med RELEX
Amerikanske AutoZone samarbejder med RELEX Solutions om forecasting og optimering af vareforsyningen
RELEX Solutions opkøber Zenopt
Åhléns forstærker deres forsyningskæde med RELEX
Decision Science og pragmatisk artificial intelligence (AI) i detailbranchen

Om RELEX Solutions

RELEX Solutions er den førende udbyder af innovativ software til detailoptimering. Vores software er bygget til en tid med ’Living Retail’, hvor forandring er den eneste konstant, og dermed kan vi hjælpe detailhandlere med at tilpasse sig enhver fremtid hurtigere.

Vores cloud-baserede ’Living Retail Platform’ leverer pragmatisk AI på tværs at alle detailfunktioner og på en skala som med tiden nedbryder siloer, manglende fleksibilitet og ineffektivitet. Vi tilbyder en hurtig vej til værdiskabelse som bygger på et fundament af radikalt forbedret efterspørgsel forecasting og optimering af forsyningskæden. Vores kunder udnytter denne forbedret synlighed i forsyningskæden til at vinde adskillige fordele – optimering af plads og tilgængelighed på hylderne, mandskabsplanlægning, prissætning og kampagnestrategier, alt sammen tilgængeligt via en samlet platform.

I dag er RELEX en virksomhed i stærk vækst med +250 kunder som elsker os – spørg enhver af dem for en ærlig og individuel vurdering af vores team og softwareløsninger. Førende brands i Europa og Nordamerika stoler på RELEX. Heriblandt virksomheder såsom Coop Danmark, FTZ, Matas, Circle K, Nomeco og Smartbox.

Er du interesseret i at modtage supply chain planning ekspertise direkte i din mailbox? Så tilmeld dig vores månedlige content nyhedsbrev, hvor du kan følge med i de seneste trends

Læs mere RELEX Solutions her

 


Kontakt
E-mail: Soren.Christensen@relexsolutions.com
Telefon: Søren Gram Christensen (mobil: +45 23 66 18 82)
Web: www.relexsolutions.com
Adresse: Sankt Gertruds Stræde 5, 1. sal
Postnummer: 1120
By: København K.

Følg os på:


RetailDirect - En del af detailfolk.dk